Samenwerken is slimmer, maar vooral ook leuker

Een intensieve samenwerking tussen installateur en groothandel is slim: je bespaart zowel tijd als geld. Maar het is vooral ook heel leuk, blijkt uit een gesprek tussen Jan Dijkman van Otte Installaties, Folkert van der Meulen van Gévier en Cor Dotinga van Rensa.
 

Stel, je wilt als installateur meedingen naar een grote opdracht, maar je hebt daarvoor net niet voldoende ‘kracht’ in huis. Niet inschrijven dan maar? Daar dachten ze bij Otte Installaties uit Sneek toch echt anders over. Voor een grote opdracht van vier woontorens met in totaal 130 huur- en koopwoningen in Heerenveen zochten zij Gévier en zusteronderneming Rensa op voor een samenwerking op drie fronten: engineering, prefab en logistiek.

De engineering voor het project werd samen met groothandel Rensa opgepakt, Gévier en Otte Installaties keken tijdens de voorbereiding onder meer naar de ambitieuze planning van het project.

“Gévier zorgde ervoor dat Otte werk uit handen werd genomen op het gebied van sanitair.”

Er moeten zes woningen per week opgeleverd worden. Die tijdsdruk, gecombineerd met een chronisch gebrek aan vaardige handen, maakte dat de keus voor prefab door Gévier snel was gemaakt.

Jan Dijkman van Otte Installaties: “Wij hadden nog niet eerder zo samengewerkt. Voorheen ging je zelf zoeken, nu hebben we alles samen uitgezocht. Dat vroeg wel extra aandacht en tijd.”

Prefab

Gévier zorgde ervoor dat Otte werk uit handen werd genomen op het gebied van sanitair. Folkert van der Meulen, vertegenwoordiger bij Gévier: “Zo zijn de wastafels deels vooraf gemonteerd, onder andere met sifon en fonteintje en zonder verpakking.”

Dat leverde direct een behoorlijke tijdwinst op. Zo hoefden monteurs zich niet bezig te houden met het zoeken en uitpakken en installeren van geleverde materialen, maar konden zij zich richten op het snel en efficiënt afmonteren van het sanitair.

Koperskeuzetraject

Daarnaast nam de locatie van Gévier in Drachten het koperskeuzetraject op zich. “Wij organiseren in onze showroom het koperskeuzetraject”, vertelt Van der Meulen. “Wij maken de afspraken en ontvangen mensen hier. Samen met onze stijladviseurs bespreken zij de mogelijkheden en opties van het sanitair.

“Het koperskeuzetraject van Gévier maakt het maken van keuzes makkelijker.”

"Het grote voordeel is dat in de showroom de badkamers, stijlen en het sanitair direct bekeken en ‘ervaren’ kan worden. Dat maakt het maken van keuzes echt makkelijker. Ook regelen wij het meer- en minderwerk.”

Dinsdag = logistiekdag

“Iedereen heeft zijn eigen discipline, maar uiteindelijk moet alles op de juiste plek op het juiste moment zijn”, zo vat Folkert van der Meulen bondig het belang van het derde traject, de bouwplaatslogistiek, samen. En dus werd ook dat gezamenlijk opgepakt. Elke dinsdag is het ‘logistiekdag’ op de bouw, zodat de monteurs hier rekening mee kunnen houden. De installatiebenodigdheden worden per woning en nagenoeg verpakkingsloos geleverd. Overzichtelijk en het scheelt afval.

Van der Meulen: “Vooraf hebben we eerst als proef een rolcontainer ingepakt en getest. Zo konden we het ook meteen aan de monteurs laten zien.” “In het begin bleek de bescherming van de producten niet helemaal optimaal. Dus dit hebben we toen aangepast”, vult Dijkman aan.

Oog voor details

Een regenbestendig stickertje, extra bescherming om de leveringen: het lijken details. Maar volgens alle betrokkenen zijn het juist die details die bij elkaar het voordeel opleveren. Hoeveel precies, dat is nog lastig te zeggen volgens Dijkman: “Dit is het eerste grote project dat we op deze manier doen, maar zeker is dat het ons veel tijd scheelt.” “Ga maar na”, vult Cor Dotinga, vertegenwoordiger bij Rensa, aan, “Twaalf procent van de gemiddelde bouwsom bestaat uit logistieke kosten. Daar kun je flink op besparen.”

Een vervolg van de samenwerking gaat er zeker komen, zeggen alle betrokkenen. Van der Meulen: “Je bent steeds bezig met perfectioneren en hebt tijd voor details. Dat is prettig werken.”