Redactioneel

Badkamertrends: Luxe en kleur, met natuurlijk een douchewc

 

Wat zijn de belangrijkste trends op badkamergebied? Welke producten maken een opmars en welke stijlen zijn populair? Badkamerspecialist Faiz Rahimbaks van Gévier licht de opvallendste ontwikkelingen toe.

TREND: royal of rustig

Qua stijl in de badkamer zijn er twee verschillende stromingen, vertelt Rahimbaks: “Allereerst de hotelstijl, ook wel boutique of royal genoemd. Dit betekent veel diepe, warme kleuren, donkere vloeren en een combinatie van verschillende materialen en afwerkingen zoals glanzend en mat. Kranen zijn vaak goudkleurig, maar ook wel rosé. Met deze stijl omring je jezelf echt met luxe.” Maar deze stijl past natuurlijk niet bij iedereen. Rahimbaks: “De mediterrane sfeer is ook erg in trek, met kleuren die bij elkaar passen en in elkaar overgaan, veel ton-sur-ton. Een veelgebruikte kleur hierbij is zand, gecombineerd met andere zachte en rustige kleuren. Er is weinig contrast; alles sluit juist mooi op elkaar aan.”

TREND: Sunshower

“De Sunshower is echt een hele mooie manier om je badkamer helemaal luxe en comfortabel te maken”, vindt Rahimbaks. “En bovendien een goed alternatief voor mensen met een kleine badkamer waar geen bad in past. Een bad gebruiken we vooral om in de winter lekker op te warmen en daarvoor is dit een heel goed alternatief. Het zorgt ook nog eens voor extra vitamine D en is erg prettig voor mensen met reumatische klachten. En het mooie is: hij verbruikt weinig energie.” De Sunshower is verkrijgbaar in zowel een opbouw- als een inbouwmodel. Ook is er een kleinere variant die vanaf 2.300,- euro voor een lekkere warme onderrug zorgt. “De opbouwvariant past in elke woning en de inbouwvariant is ideaal voor nieuwbouw, want hij vraagt niet meer inbouwdiepte dan een inbouwkraan. Er is ook een speciale installatiebox waar de Sunshower heel gemakkelijk in geplaatst kan worden.”

TREND: kranen met kleur

Alle merken bieden tegenwoordig gekleurde kranen aan. De kleur van de kraan wordt vaak ook elders doorgetrokken, bijvoorbeeld in het wastafelmeubel of in de achterwand. De industriële stijl met veel zwarte accenten lijkt op zijn retour. “De zwarte kranen zijn er ook nog steeds”, zegt Rahimbaks, “maar wel minder dan twee jaar geleden. Mensen zijn weer op zoek naar iets anders. En als je niet van poetsen houdt, moet je geen zwarte kranen nemen! Je zag op de afgelopen beurzen ook veel witte kranen, maar die verkopen we nog niet veel. Een andere trend is de kleur hard graphite (hoogglans donkergrijs, red.). Als je niet matzwart wilt maar wel donker, dan is dit een mooi optie en net weer iets anders. Maar ook voor deze kleur geldt: blijven poetsen.”

TREND: de douchewc

Een trend kun je de douchewc niet meer noemen: het is inmiddels een blijvertje. Dat ziet ook Rahimbaks duidelijk: “De douchewc is in mijn opinie nu echt wel doorgebroken. Ik werk zo’n tien jaar in het sanitair. In mijn eerste jaar verkocht ik er met wat pijn en moeite eentje, nu vier tot vijf per week.” Tegenwoordig is er voor elke wens en voor elk budget een geschikte optie. “De Geberit Aquaclean Mera is top of the bill. Met speciale turboflush, ladydouche, fohn, een speciale sanitaircoating. Ook heeft dit type geurzuivering, de watertemperatuur is instelbaar en je hebt een verwarmde zitting. Dat kost rond de 5000,- euro. Maar je hebt ook de Geberit Aquaclean die er van buiten net zoals een normaal toilet uitziet en alleen een sproeiertje heeft. Die kost ongeveer de helft. Zelfs vanaf 1400,- euro heb je al een modelletje, namelijk de Tuma. Als je een douchewc wilt, past het tegenwoordig meestal wel in je budget. Ik denk overigens dat dit over een aantal jaar de standaard is in de badkamer, net zoals tegenwoordig de airco in de auto. Extra voordeeltje: met een douchewc is het hamsteren van wc-papier tijdens een pandemie nooit meer nodig.” 

TREND: semi-vrijstaand bad

Rahimbaks verkoopt momenteel veel semi-vrijstaande baden. “Deze baden zitten met de achterkant en één zijkant tegen de wand aan en zijn van voren vrij. Ze lijken vrijstaand, maar je hebt geen gedoe met het schoonmaken aan de achterkant. En er zijn meer voordelen: een semi-vrijstaand bad kost minder ruimte en is lichter, dus eenvoudiger te plaatsen. Alle merken bieden momenteel semi-vrijstaande baden aan en wij hebben er ook meerdere in de showroom staan. We verkopen deze baden echt heel veel.” Er zijn ook baden die aan twee kanten afgerond zijn en nog meer op een vrijstaand bad lijken. Voor mensen die geen behoefte hebben aan een bad, heeft Rahimbaks nog wel een tip: “Kies in plaats daarvan voor een ruimere douche of een groter badkamermeubel voor extra luxe en gemak.”

Met dank aan de beelden van: AXOR, Geberit, Grohe, Sunshower en Villeroy & Boch.