Redactioneel

Bouwen aan een groene toekomst

Zoals onze voorouders gezamenlijk binnenwateren inpolderden en Deltawerken bouwden, zo slaan wij nu de handen ineen om te bouwen aan een groene toekomst. Het nieuwe kabinet is glashelder over de duurzame ambities voor de komende jaren. Het noemt klimaatverandering ‘dé uitdaging van onze generatie’. Het jaar 2022 wordt een jaar van aanpakken en doorpakken. Ook voor Gévier, koploper in duurzame logistiek. Zo maken wij onze duurzame logistiek dit jaar nog duurzamer.

Rijden op ‘frituurvet’. Het was een idee dat begin 2019 voor velen wat onwennig voelde. Misschien zelfs wel spannend. Maar wie (zoals Gévier) vanaf 2009 intensief werkt aan de ambitieuze doelstelling om in 2030 onder meer CO2-neutraal te zijn, wordt jaar na jaar uitgedaagd de grenzen van het onbekende te verleggen.

Het is waarom een kleine drie jaar geleden een deel van het wagenpark van Rensa Family Company, het logistieke zusterbedrijf, ging rijden op HVO20 (Hydrogenerated Vegetable Oil), een blauwgekleurde biodiesel die voor 20 procent bestaat uit brandstof gewonnen uit plantaardige afvaloliën en –vetten uit de voedingsindustrie.

Verbluffende resultaten

Het pionieren met HVO bleek het eerste jaar een kwestie van doorzetten. “Hoe zouden de motoren erop reageren, hoe zouden de onderhoudskosten uitvallen en wat merken onze chauffeurs ervan op de weg? We wisten nog helemaal niets van het rijden op HVO, dus het was echt proberen, analyseren en doorzetten. Maar de eerste signalen toonden aan dat we in elk geval daadwerkelijk een flinke CO2-besparen konden realiseren”, zegt Bob Lammers, Hoofd Transport bij Rensa Family Company.

En daarom werd nog eind dat jaar besloten het HVO-wagenpark te verviervoudigen: bijna de helft van de gehele vloot reed eind 2020 op de blauwe biodiesel. Met meer vrachtwagens op de weg en daarmee meer praktijkervaring, ontstond een verbluffend resultaat. “Het bleek dat we met de nodige ervaringen en optimalisatie zuiniger gingen rijden op HVO dan op de reguliere diesel”, zegt Lammers. “Onze trucks van Rensa Family Company rijden op 1 liter zo’n 200 a 300 meter verder dan op de fossiele variant. Maar niet elke vrachtwagen kan rijden op deze brandstof, dus een uitrol van onze HVO-voertuigen moet gefaseerd. In 2021 het HVO-wagenpark opgeschroefd naar 75 procent van de totale vloot.”

Het rijden op HVO beschouwt Rensa Family Company als “een goede ‘tussenstap’ op weg naar emissievrij rijden. Het kan nog beter”, aldus Lammers. “En daarom is ook 2022 voor ons een jaar om de logistieke grenzen te verleggen.”

HVO100

Zo onderzoeken we de haalbaarheid om nog dit jaar in één klap volledig te gaan rijden op HVO100, waarbij geen sprake meer is van een mengvorm met ‘reguliere’ diesel. Lammers: “Deze brandstof wordt voor 100 gewonnen uit plantaardige afvaloliën. De eerste vrachtwagens rijden al op een brandstof om ervaring op te doen.”

Kuster Energie, brandstofleverancier voor Rensa Family Company, heeft daarvoor in Babberich speciaal een mobiel tankstation opgebouwd waar de vrachtwagens kunnen tanken. “De brandstof kun je niet zomaar overal tanken, want er is nog weinig vraag naar. Dat komt hopelijk verandering in. Een omschakeling met onze vloot naar HVO100 zou volgens de verwachting een CO2-besparing van 90 procent moeten opleveren. 90 procent! Over verbluffend gesproken.”

De eerste elektrische truck

De resultaten van de test met HVO100 volgen in de loop van dit jaar. Maar, zo duidt Lammers,  HVO100 is een ‘tussenstap’ naar emissie-vrij rijden. Rensa Family Company heeft daarom niet alleen een elektrische bus voor kleine bestellingen aangekocht, maar óók de eerste 100 procent elektrische vrachtwagen. De truck, een Renault Trucks Master ZE, heeft een actieradius van 265 kilometer en gaat in 2022 in de Achterhoek rijden, vanuit de centrale distributiecentra in Didam en Doetinchem.

Een ontwikkeling die noodzakelijk is in voorbereiding op de nabije toekomst. ,,Het aandeel transport voor binnenstedelijke bouw neemt snel toe. Maar met mogelijk veranderende regels en wetgeving – denk bijvoorbeeld aan milieuzones in binnensteden waar vervuilende diesels straks niet meer mogen rijden – is het van belang vooruit te kijken”, zegt Lammers.

“Maar dit gaat verder dan de nabije toekomst. Dit gaat ons allemaal aan. Onze eerste elektrische truck vormt de volgende stap van de uitfasering van fossiele brandstof naar elektrisch – en andere alternatieve en duurzame energiebronnen zoals waterstof – voor onze gehele vloot. En daarmee vormt de truck een grote stap op weg naar ons ambitieuze doel: CO2-neutraal in 2030. Zo kunnen we deze mooie groene omgeving groen houden, ook voor de toekomst.