Redactioneel

Geef gratis pallets terug

Vaak staan ze in de weg of liggen ze ergens achter het bedrijfspand: gratis houten pallets van Gévier, zusterbedrijf Rensa of andere leveranciers. Vaak belanden ze tussen het reguliere afval, terwijl ze gemakkelijk hergebruikt kunnen worden. Gévier en Rensa zijn actief begonnen met het inzamelen, repareren en het hergebruiken van oude pallets. Samen met Palletfabriek Derksen is een systeem opgezet om weer een stukje duurzamer te werken.

Gévier maakt geen gebruik van bijvoorbeeld Euro-pallets, maar heeft haar eigen pallets. ,,Dat heeft zo zijn redenen’’, vertelt Jur Hofland, coördinator Duurzaamheid bij Gévier. ,, Onze pallets zijn duurzamer omdat ze gemaakt zijn van minder hout. Ze zijn lichter en daardoor ook een stuk gemakkelijker om mee te nemen. Worden ze hergebruikt op de bouwplaats of voor wat anders? Dan is dat natuurlijk perfect. Als ze echter toch in de weg staan,  geef ze dan graag terug aan onze chauffeurs. Dan weet je zeker dat het bijdraagt aan het duurzaamheidsproces.’’

Gévier levert bij een bepaalde ordergrootte, de bestelling op de bekende, gratis pallet met rode strepen aan de zijkant . Hofland: ,,Wat zou het mooi zijn als we deze pallets, indien niet meer nodig, weer kunnen hergebruiken.  Ze hoeven wat ons betreft ook niet persé van ons te zijn. Laatst belde nog een chauffeur dat er een pallet van Ikea tussen de stapel zat. Dat maakt niet uit. Werken aan duurzaamheid, doe je samen. Daar hoort zuinig zijn met een grondstof als hout, zeker bij.’’

Kleine reparaties

De teruggekomen pallets komen vooral aan bij de afdeling Retouren van het grootgoed magazijn van Gévier in Doetinchem. Hier worden de pallets gesorteerd en gecontroleerd.  Alle bruikbare pallets worden gewoon hergebruikt. Kleine reparaties worden zelf uitgevoerd. ,,Een plankje of een spijkertje erin slaan, dat is natuurlijk geen probleem’’, vertelt Teamleider Retouren Bas Jansen. ,,Alles wat echter meer schade heeft of voor ons niet bruikbaar is, gaat naar Derksen.’’

Dat zijn er best veel, maar de meeste pallets worden direct hergebruikt. ,,We proberen onze klanten te enthousiasmeren om meer pallets retour te geven. Het is toch zonde en onnodig als dit in de afvalketen terechtkomt’’, stelt Jansen. ,,We zien al wel dat onze chauffeurs steeds meer terugbrengen’, vertelt magazijnmedewerker Willy Berns desgevraagd, die inmiddels een dagtaak heeft aan het sorteren en verplaatsen van deze transporteenheden. Jansen vervolgt met enige trots: ,,Zo dragen wij  ook  bij aan de doelstelling om in 2030 met ons bedrijf  CO2-, energie- en afvalneutraal te zijn. ’’

Trailer

Als de pallets echt kapot zijn of een te afwijkende maat hebben, dan worden ze uit de lijn gehaald en verzameld. Palletfabriek Derksen uit Pannerden haalt deze dan per trailer weer op. Deze onderneming produceert jaarlijks vier miljoen nieuwe pallets en verhandelt daarnaast ook nog eens anderhalf miljoen van deze gebruikte transporteenheden. Deze pallets vinden hun weg in Nederland, Duitsland en België. ,,We zien dat het weer inzamelen van wegwerppallets steeds meer vorm begint te krijgen’’, vertelt sales manager Ronnie Kolk van Palletfabriek Derksen. ,,Het besef dat een pallet op een andere manier hergebruikt kan worden, neemt steeds meer toe. Op termijn zullen we dan ook steeds minder nieuw hout nodig hebben.’’

Kolk ziet dat ook via Gévier en Rensa steeds meer eenheden binnenkomen. ,,Bij het kleingoedmagazijn van Rensa en Gévier in Didam komen we nu al op een paar vaste dagen in de week. Bij de magazijnen in Doetinchem staan wisselopleggers die we na vulling weer omruilen voor een lege.’’

Tweede leven

De ladingen die binnenkomen kunnen heel verschillend zijn. Kolk: ,,Als er heel veel klant-specifieke pallets of kapotte pallets tussen zitten, dan gaan we zo’n partij verwerken. Zitten er echter veel specifieke tussen van één leverancier, dan kan het interessant zijn om die te verzamelen  en weer een tweede leven te geven bij die bewuste leverancier. Dat doen we uiteraard ook met goede pallets van Gévier als wij die tegenkomen.’’

Wat dan nog overblijft, wordt op allerlei manieren verwerkt. ,,Als het gerepareerd kan worden is dat de eerste optie’’, vertelt Kolk. ,, Soms zijn bepaalde onderdelen nog bruikbaar om nieuwe pallets, kisten of kratten te maken. Anders kan het nog worden verwerkt tot houtsnippers en verschillende soorten zaagsel. Zelfs de spijkers en andere elementen worden gescheiden verzameld. Wat hergebruikt kan worden, wordt ook hergebruikt.’’

Dus heb je overgebleven houten pallets staan? Geef ze mee aan de chauffeurs van Gévier. Schenk een pallet een tweede, derde of vierde leven. Duurzaamheid, dat doen we toch samen?

Ronnie Kolk: ,,Steeds meer bedrijven gaan bewuster met pallets en verpakkingsmaterialen om. Gévier is daar een mooi voorbeeld van.’’

Bas Jansen en Willy Berns: ,,Gelukkig dragen veel van onze chauffeurs hun steentje bij door de pallets weer mee retour te nemen, ongeacht of deze uit onze eigen orderstroom komen.’’

 

Vaak kunnen kapotte pallets nog snel gerepareerd worden, zoals hier bij Palletfabriek Derksen.