Inmiddels ben je vast bekend met de term EPD. Dit staat voor Environmental Product Declaration, oftewel een milieuproductverklaring. EPD's bieden een grondig inzicht in de levenscyclus van een product, vanaf de initiële grondstoffenwinning tot aan het einde van de levensduur ervan. De toekomst vereist dat je over deze gegevens beschikt. Gévier zet zich in om deze informatie toegankelijk te maken voor jou.
Gévier helpt bij toegankelijk maken EPD’s
EPD's bieden een diepgaand inzicht in de milieu-impact van een product, vanaf de productie tot aan de verwijdering ervan. Als installateur is het waardevol om toegang te hebben tot EPD's van verschillende materialen, waardoor je in de toekomst weloverwogen keuzes kunt maken voor specifieke projecten. In een tijd waarin aanbestedingen een cruciale rol spelen, groeit de vraag van aannemers en projectontwikkelaars naar de EPD's van alle productonderdelen. Key Accountmanager Gert-Jan Bod merkt op: "Het gaat allang niet meer alleen om de prijs. Duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere factor bij aanbestedingen."
Rens Godschalk, hoofd databeheer, gaat nog een stap verder: "Bij veel bouwprojecten in de toekomst zal dit doorslaggevend zijn’’, meldt hij. “De dag dat installateurs artikelen op onze webshops vergelijken op duurzaamheidskenmerken is niet ver bij ons vandaan. Zeker de nieuwe generaties zullen geen artikelen kopen die niet aantoonbaar duurzaam zijn.’’
Categoriemanager Marcel Bouwhuis benadrukt het belang van EPD's binnen het kader van de MilieuPrestatie Gebouwen (MPG), een verplicht onderdeel bij elke aanvraag voor een omgevingsvergunning. De MPG verschaft inzicht in de milieubelasting van materialen die worden gebruikt in zowel nieuwe kantoorgebouwen (met een oppervlakte groter dan 100 m²) als nieuwbouwwoningen. Bouwhuis: ,,Het concept is eigenlijk vrij eenvoudig: hoe lager de MPG, hoe milieuvriendelijker het materiaalgebruik is. In een tijd waarin duurzaamheid steeds meer prioriteit krijgt, is dit geen detail meer om te negeren. De milieuprestatie van de gebruikte materialen zal steeds zwaarder wegen in de totale milieu-impact van een gebouw. Om deze berekeningen nauwkeurig te maken, spelen EPD's een essentiële rol."
Niet zo eenvoudig
Key Accountmanager Dirk Roes merkt op: "Niet alleen wij, maar ook fabrikanten krijgen veel vragen uit de markt, ook van grote installatiebedrijven. Soms zijn deze vragen zeer gedetailleerd, soms simpelweg: kunnen jullie deze gegevens leveren? Maar het is niet zo eenvoudig, want soms zijn deze gegevens er gewoon nog niet of staan ze ergens tussen vermeld. Iedereen is ermee bezig. Wij ook, maar dit moet de hele branche oppakken."
Door een koppeling met de centrale database voor technische producten, 2ba, kan Gévier meteen de juiste gegevens aan het juiste product koppelen in de webshop. Godschalk legt uit: "We hebben al veel van deze gegevens in onze webshop staan, en er komen dagelijks meer bij omdat fabrikanten ze blijven aanleveren." Bouwhuis vult aan: Met de verwachte aanscherping van de MPG-eisen vanaf juli 2025 wordt het cruciaal om onze klanten te voorzien van de juiste EPD-data. Helaas blijkt dat deze gegevens vaak niet goed beschikbaar zijn. Dit benadrukt het belang van Gévier om onze klanten maximaal te ondersteunen en te ontzorgen bij het verkrijgen van deze essentiële informatie voor MPG-berekeningen."
Uitdaging
Hoewel meer regelgeving en documentatie wellicht als extra last kunnen worden ervaren, vormen ze een integraal onderdeel van de energietransitie en de weg naar een duurzamere toekomst. Voor installateurs betekent dit niet alleen het leveren van hoogwaardige prestaties, maar ook het bieden van duurzame oplossingen met een positieve impact op het milieu. Daarom is het van essentieel belang om goed op de hoogte te zijn van deze milieuproductverklaringen. Hoofd Databeheer Godschalk: "De hele keten moet meedoen. Het heeft geen zin om jezelf te profileren op dit gebied. Wij als groothandel doen dat zeker niet. Het biedt kansen om gezamenlijk aan een groenere toekomst te werken."
Key Accountmanagers Gert-Jan Bod en Dirk Roes delen deze visie. "Bijna alle installateurs kopen niet alles op één plek of van één fabrikant. Dit gaat de hele branche aan. Laten we samenwerken om deze gegevens op een goede manier toegankelijk te maken, daar is iedereen bij geholpen. Zo staan wij er in elk geval als bedrijf in."
Een oogopslag
Nu geldt dat informatie over uitstoot van de fabricage van een bepaalde kraan of leiding van belang is. Hoofd Databeheer Godschalk voorziet dat de ontwikkelingen op dit gebied van documentatie elkaar snel zullen opvolgen. "Als je nu kijkt naar de documentatie, dan is dat voor de meesten erg ingewikkeld. We kunnen er nu al EPD’s en LCA’s uithalen, maar het blijft moeilijk. Ik denk dat binnen nu en een aantal jaren, klanten een product wel of niet kopen op basis van duurzaamheidsinformatie en dat dit in een oogopslag duidelijk is. Denk aan een EPD-cijfer of aan bepaalde kleuren, zoals je die hebt bij energielabels op diverse huishoudelijke artikelen.’’
Er komt dus een dag dat je bijvoorbeeld warmtepompen met elkaar kunt vergelijken op basis van een duurzaamheidswaarde. Daarom is het aanleveren van de juiste data in deze tijd cruciaal. Godschalk: "Nee, vergeleken worden is niet altijd fijn. Maar als je buiten de vergelijking valt, dan heb je zeker geen handel."
Enorme taak
Categoriemanager Bouwhuis sluit zich daarbij aan: In onze gesprekken met fabrikanten besteden we tijd en aandacht aan de ontwikkelingen in de markt, dus ook aan de toenemende vraag naar EPD’s. Uiteindelijk zal de waarde van EPD’s steeds belangrijker worden in de keuze van de juiste producten voor de nieuwbouwmarkt.’’
In de webshop van Gévier zul je dus steeds meer icoontjes onder de artikelen tegenkomen. Waar nu een documentje staat met productinformatie, krijg je straks ook icoontjes met LCA en EPD. Gert-Jan Bod: "Als jij straks de vraag naar EPD krijgt van je opdrachtgever, kunnen je deze dus zo uit onze webshop halen. Er is in de branche nog wel een weg te gaan om alle gegevens beschikbaar te stellen." Zijn collega Dirk Roes besluit: "Zodra deze gegevens echter beschikbaar zijn via de fabrikant, zullen wij ze in elk geval zo snel mogelijk aan onze klanten aanbieden. Samen gaan we voor een transparante branche."