‘Ieder project heeft zijn eigen logistieke legpuzzel’

Aan de rand van Hilversum verrijst nieuwbouwproject Anna’s Hoeve. Het uit 64 appartementen bestaande complex wordt door installatiebedrijf InnQ volledig voorzien van badkamer- en toiletsanitair. Gévier Badkamer en Sanitair ontzorgde de installateur met een slim logistiek plan.

Het is nog donker wanneer de vrachtwagen van UTS het bouwterrein van Anna’s Hoeve op komt rijden. Stipt op tijd. Volgens afspraak om 8.00 uur. Eén voor één worden de rolcontainers uitgeladen. Werkvoorbereider Marco Nocento heeft het er druk mee. Ter plaatse stuurt hij zijn monteurs aan. Er zijn zestien appartementen per verdieping. Elk appartement bevat het sanitair voor een badkamer en een toiletruimte en één warmtepompbooster en één WTW-unit. De levering is één van de laatste puzzelstukjes in het logistieke plan dat Gévier voor dit project bedacht.

Logistieke uitdaging

Vandaag staan de leveringen voor de tweede verdieping op de planning. Stephan Pieterse, projectleider InnQ, slaat de activiteiten op de bouwplaats gade. Gévier adviseerde InnQ om de goederen op te slaan bij inhuizer UTS van der Lee in Utrecht. Pieterse vertelt: “We worstelden met een logistiek vraagstuk. We wisten niet precies hoe we het sanitair en  installatiemateriaal zo goedkoop en efficiënt mogelijk moesten opslaan en vervolgens op de bouwplaats krijgen. Op de achtergrond wist Gévier dat er een prijsverhoging aan zat te komen voor de producten. Wij hebben hier snel op ingespeeld door alles al meteen te bestellen. Hierdoor ontstond druk om de producten eerder uit te laten leveren. De volgende vraag was: wat te doen met de opslag van de materialen? Doordat onze partner Gévier goed met ons meedacht, vonden we de perfecte oplossing.”

“De volgende vraag was: wat te doen met de opslag van de materialen?”

Kostenbesparing

Doordat al het sanitair en de installatiematerialen vroegtijdig werden ingekocht en geleverd moest InnQ versneld op zoek naar een opslag. Pieterse blikt terug: “We waren al bezig met een loods in Almere. Toen Gévier over deze plannen hoorde, zochten ze meteen contact met ons. Hun advies was om de goederen op te slaan bij inhuizer UTS. Dit heeft als voordeel dat wij zelf de regie over de levering houden. Het geeft ons de vrijheid om de producten uit te laten leveren wanneer een appartement ook daadwerkelijk klaar is. Bovendien zitten we nu niet met een dure huur, verzekeringsgelden en transportkosten. UTS zorgt voor de levering en inhuizing per appartement. Dat levert ons een enorme tijdswinst en kostenbesparing op.”

Meedenken

Gévier pakt alle sanitairartikelen inclusief geprefabriceerd sanitair voor twee appartementen in een rolcontainer. In totaal werden 32 gevulde rolcontainers naar verhuizer UTS getransporteerd. Mark Korsten, accountmanager Gévier, was nauw bij het project betrokken. Volgens hem luistert de keuze voor het juiste sanitair nauw.  “Wij krijgen regelmatig aanvragen voor het maken van een offerte waarbij dan een bestek is toegevoegd. De collega’s op de binnendienst hebben zoveel kennis en ervaring dat vaak door hen wordt gezien dat het bestek niet klopt. Dat was ook bij het project Anna’s Hoeve het geval. We zagen dat een aantal artikelen niet op elkaar pasten. We zijn hierover in overleg gegaan en hebben de artikelen zo aangepast dat de montage goed is gegaan.”

Samen sterker

Wanneer de rolcontainers uit de lift komen, begint het werk voor Nocento pas echt. Hij start het eerst met het bevestigen van de wastafels. Een handeling die hem ogenschijnlijk weinig moeite kost. Pieterse blikt terug op de afgelopen maanden: “Ieder project heeft zijn eigen logistieke legpuzzel. Het is dan aan ons om hier samen met Gévier tot een oplossing te komen. Door het meedenken heeft dit project geen vertraging opgelopen. Daar zijn wij blij mee maar uiteindelijk de aannemer en opdrachtgever ook. Deze samenwerking schept veel perspectief voor de toekomst.”