Productnieuws

Pionieren beloond: 40% van trucks rijdt op ‘frituurvet’

Of het nu met waterbesparend sanitair, ons duurzaam inzetbare kwaliteitszink of de afvalbesparende prefabricage is, met Gévier kun je duurzaam werken. Sterker nog: Bestellingen worden dit jaar nóg milieuvriendelijker geleverd.

Rensa Family Company, het logistieke zusterbedrijf, heeft het aantal vrachtwagens dat uitsluitend rijdt op HVO, een brandstof gewonnen uit plantaardige afvaloliën zoals frituurvet, onlangs (opnieuw) verdubbeld. Dagelijks gaan 20 vrachtwagens op pad die uitsluitend rijden op de tweede generatie diesel.

Met een derde Lean and Green ster behoort Rensa Family Company tot de Europese koplopers als het gaat om de verduurzaming van de logistiek. “Maar dat betekent niet dat we er zijn”, zegt Bob Lammers, Hoofd Transport bij Rensa Family Company. “In 2030 willen we klimaatneutraal zijn en dat betekent: we blijven investeren in duurzaamheid en CO2-reductie. Daar hoort ook deze uitbreiding van het wagenpark bij.”

‘Goed bevallen’

Rensa Family Company rijdt sinds begin 2019 op de blauwe biodiesel. “We zijn toen begonnen met vijf Renault-vrachtwagens die op de variant B20 zouden rijden”, aldus Lammers. Deze mengvorm van 80 procent diesel met 20 procent HVO levert over de hele keten (well-to-wheel) een CO2-reductie op van 18 procent ten opzichte van ‘gewone’ diesel.

“Het eerste jaar was echt pionieren op het vlak van logistieke verduurzaming. HVO heeft een iets hogere kostprijs, maar daar zou een hoger rendement tegenover kunnen staan. Dat hangt af van een hoop factoren, tot aan het rijgedrag van de chauffeurs aan toe. In de ideale situatie kun je door het hogere rendement de hogere kostprijs van de diesel wegstrepen. Combineer dat met waar het ons allemaal om te doen is, de CO2 -reductie, en je hebt een resultaat om van te dromen.

Spannend, leerzaam en… rendabel

Dat pionieren niet alleen spannend en leerzaam, maar ook verrassend en zélfs rendabel kan zijn, laat de ervaring van Rensa Family Company zien. Het rijden op de brandstof bleek in het eerste jaar wat minder zuinig te zijn dan geraamd. “Dat betekende ook hogere kosten dan op voorhand verwacht, maar doordat het verschil in verbruik met fossiele diesel niet té groot was, betekende rijden op HVO onder de streep een forse CO2-reductie. En daar gingen we voor.”

Daarom werd besloten het HVO-wagenpark verder uit te breiden, van vijf naar uiteindelijk twintig vrachtwagens eind 2020; 40 procent van de hele vrachtwagenvloot. En dat leverde verrassende resultaten op.

“In de loop van 2020 bleek dat we met de nodige ervaringen en optimalisatie toch zuiniger gingen rijden op HVO dan op de reguliere diesel”, zegt Lammers. De trucks van Rensa Family Company rijden op 1 liter zo’n 400 a 500 meter verder dan op de fossiele variant. “Dat lijkt niet zo gek veel, maar wanneer je bedenkt dat er 400 liter brandstof in een tank gaat, en dat voor 20 voertuigen, elke dag… Dan is dat een verbluffend resultaat.”

Bijkomend voordeel bleek dat door het lagere verbruik de meerkosten van HVO weggestreept kan worden. “Minder CO2 - uitstoot door een ‘groenere’ brandstof waarvan je ook nog eens minder gebruikt, en daarmee onder de streep financieel niet voelbaar is. Dat is als een waterbesparende kraan die goedkoper is dan een ‘normaal’ exemplaar. Dat is toch prachtig? Maar: we zijn er nog niet. Er wordt hard gewerkt om na de zomer 30 HVO-trucks op de weg te hebben. Want zeg nou zelf, waarom zou je het niet doen?”