Na een periode van leegstand blies Koopmans Bouw de technische hogeschool in Groningen nieuw leven in. Installatiebedrijf DonkerVeenstra verzorgde in samenwerking met Gévier en zusterbedrijf Rensa de volledige W- en S-installatie van deze transformatie. Een grootschalig project, dat de nodige uitdagingen kende.
Technische hogeschool getransformeerd tot duurzame woonparel
In samenwerking met Koopmans Bouw transformeerde DonkerVeenstra de voormalige technische hogeschool in Groningen tot 75 moderne koopwoningen. Woningen in alle soorten en maten: van kleine appartementen, grote penthouses tot ruime woningen met tuin. De oude technische school heeft een monumentale status en is daarom volledig blijven staan.
Omvangrijk project
In de hoogbouw zijn 50 appartementen gehuisvest. Op de benedenverdieping zijn nog eens 25 woningen te vinden. De 75 woningen beschikken ieder over een eigen badkamer, samengesteld door de kopers. Een omvangrijk project, ook voor Klaas Veenstra, eigenaar van Installatiebedrijf DonkerVeenstra: “Wij doen al jaren zaken met Gévier én Rensa. Dat bevalt altijd goed, dus de keuze om hen ook bij dit project te betrekken was eenvoudig. In de basis redden wij ons prima, maar extra ondersteuning in het voortraject en tijdens de bouw is enorm prettig.”
Van A tot Z ontzorgen
Gévier haakte al vroeg aan tijdens het voortraject. Door de strakke deadlines die dit project kende, moesten de keuzes van de kopers al vroegtijdig bekend zijn. Gévier nam het volledige proces uit handen voor DonkerVeenstra. Folkert van der Meulen, Accountmanager Gévier: “Wij zijn gestart met het maken van alle nul tekeningen. Vervolgens ontvingen wij alle kopers van de 75 woningen in onze showroom in Drachten. We namen alle standaard keuzes door en hun persoonlijke wensen, wat resulteerde in een complete offerte voor de kopers. In sommige gevallen kwamen de kopers nog één of twee keer vaker langs om de keuzes te heroverwegen of aan te passen.” DonkerVeenstra kwam pas in beeld nadat de handtekeningen gezet waren door de kopers.
Iedere badkamer is uniek
Hoewel dit dagelijkse kost is voor Gévier, was dit een omvangrijkproject voor ze. Van der Meulen: “Dit project kende een hoog aantal kopers. In een paar maanden kwamen alle kopers over de vloer en sommige kwamen vaker dan twee of drie keer. Offertes werden gemaakt en weer aangepast. Eigenlijk is het niet één project voor ons, maar 75 individuele projecten. Want iedere badkamer is weer uniek en heeft z’n eigen aanpak nodig.” Na het hele selectieproces met de kopers maakte Gévier de technische tekeningen voor iedere badkamer en leverde dit aan bij DonkerVeenstra. Ook de leveringen maakte Gévier zo eenvoudig mogelijk voor DonkerVeenstra. “We leverden alles in fases aan. Eerst het inbouw sanitair, een fase later het afbouw sanitair en als laatste
de douchewanden en overige accessoires. Deze wil je namelijk pas zo laat mogelijk in het traject geplaatst hebben,” vult Van der Meulen aan.
Uitdagende planning
Door de nasleep van corona blijven leveringen soms een uitdaging. Cor Dotinga, Accountmanager Rensa: “Onze voorraadposities zijn op de proef gesteld de afgelopen jaren. Maar door een goede voorbereiding en Klaas die strak op de planning zat en ons tijdig de juiste informatie aanleverde, konden wij snel schakelen en de juiste materialen op het juiste moment op de juiste plek neerzetten.” Van der Meulen vult aan: “Het blijft mensen werk. Hebben wij alle keuzes van de kopers goed overgenomen, worden de juiste artikelen geleverd of er raakt op de bouw wat kwijt. Door snel te schakelen, was dit snel opgelost.” Maar dan ben je er nog niet, vertelt Veenstra: “De uitvoering blijft altijd een uitdaging. Kan iedereen de vooraf afgesproken afspraken nakomen en is de organisatie van mensen op orde. Daarin ben je ook afhankelijk van derden en dat heeft hier en daar wel voor wat uitdagingen gezorgd.”
Wederzijds vertrouwen
De sleutel tot succes bij dit project? Een langdurige samenwerking gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Dotinga legt uit: “We hadden weer als vanouds de koppen bij elkaar. We zaten naast elkaar in plaats van tegenover elkaar. Door al in het voorstadium samen op te trekken, bereik je uiteindelijk een beter eindresultaat.” Van der Meulen: “Met name de omvang van het project maakte het complex. Maar als je naar het eindresultaat kijkt, mogen we erg tevreden en trots op elkaar zijn.” Veenstra kan dit enkel beamen: “We hebben maar twee woorden nodig van elkaar en dan weten we wat we moeten doen.” “Een grote toegevoegde waarde voor onze samenwerking,” besluit Veenstra.
Over DonkerVeenstra
DonkerVeenstra is een full service installatiebedrijf met ruim 45 jaar werkervaring in zowel de zakelijke als de particuliere markt. Van advies op maat, hulp bij het ontwerp tot realisatie en onderhoud. DonkerVeenstra ontzorgt van A tot Z, waarbij duurzaamheid altijd voorop staat.