Geen verhuisgedoe dankzij prefab

Verhuizen is gedoe. Helemaal als het een tijdelijke verhuizing betreft omdat je woning gerenoveerd wordt. Voor een corporatie is het bovendien een dure aangelegenheid. Daarom besloot woningcorporatie Portaal dat de bewoners van 560 woningen in Soest in hun woning moesten kunnen blijven. Aan installatiebedrijf Van Ommeren, samen met de Van Dillen Bouwgroep de uitdaging dit mogelijk te maken. Daarbij werd de hulp van Gévier ingeschakeld.

Adrie Hendriksen is directeur bij van Ommeren Installaties uit Utrecht en verantwoordelijk voor alle renovatieprojecten van het bedrijf. “Dit project van sociale huurwoningen in Soest was uitdagend omdat alle 560 woningen bewoond moesten blijven, terwijl we wel badkamer, keuken en toilet vernieuwen en de cv-ketel en alle standleidingen vervangen. Elke avond moet de cv-ketel weer werken en moet er water zijn. In de zomer zou je eventueel nog zonder cv-ketel kunnen, maar we zijn al in de winter gestart en dan is dat natuurlijk geen optie.” En dus werd er extra snelheid voor dit project gezocht – en gevonden. Hendriksen: ”Normaalgesproken laten we altijd alles aanleveren op de bouw en monteren dan zelf. Deze keer hebben we gekozen voor prefab om te proberen of dit sneller werkt, en dat is zo. Het bevalt echt goed, en scheelt zo anderhalve dag op een werkweek.”

Enthousiast over prefab

Gévier is de partij die Van Ommeren voorziet van alle benodigde geprefabriceerde onderdelen. Accountmanager Iris Weeland is al jaren het vaste aanspreekpunt van Van Ommeren bij Gévier: “Dit is een behoorlijk groot project, waar de bewoners dus blijven zitten. Van Ommeren heeft eerst alle standleidingen vervangen, daar komen wij niet bij kijken. Voor het vernieuwen van het sanitair en de keuken mogen wij de materialen aanleveren. En omdat het zo veel is, hebben wij voorgesteld: misschien is prefab iets voor jullie. Na een rondleiding van Gévier in Doetinchem waren ze heel enthousiast.” Weeland benadrukt dat ze het vooral belangrijk vindt om installateurs helemaal te ontzorgen. “Je betaalt er wel iets meer voor, maar dan zijn bijvoorbeeld de sifons al bevestigd en alle kranen gemonteerd. Alles is per woning gesorteerd op rolcontainers, dus je hoeft niet meer te zoeken. En het is heel fijn om als installatiebedrijf het eenvoudigere werk uit te besteden.” Elke maandag worden er vijf rolcontainers geleverd en neemt Gévier de lege containers weer mee terug. Dat scheelt meteen veel transportbewegingen. Voor Hendriksen was de keus voor Gévier vanzelfsprekend: “Ik weet niet of andere partijen dit aanbieden, want we hebben niet verder gekeken. Dat hoeft niet als je een leverancier hebt die heel goed bevalt.”

Geen zwervende onderdelen

De onderdelen die Van Ommeren nodig heeft voor de renovatie, worden niet alleen prefab en keurig geordend aangeleverd, maar ook nog eens verpakkingsloos. “Echt een hot item tegenwoordig”, zegt Weeland. Hendriksen: “Bij dit project is weinig ruimte voor bijvoorbeeld afvalcontainers. Daarom is afgesproken dat elke onderaannemer zijn afval zelf afvoert. Dat betekent: aan het eind van de dag alles in de bus, terug naar de zaak en het daar afvoeren. Daarom was verpakkingsloos aanleveren voor ons hier echt een groot voordeel.” En er zijn meer voordelen aan prefab, zegt Weeland: “Doordat wij alles voormonteren, worden eventuele foutjes of beschadigingen er direct uit gehaald. En we proberen overal in mee te denken: stel dat je een wandcloset niet meer kunt monteren als de bril er al op zit, dan kun je beter kiezen voor een ander wandcloset. Verder houden we wij voorbeeld de afdekplaatjes voor de inbouwdelen apart en leveren ze later aan, zodat ze niet op de bouw rondzwerven en kwijtraken. Aan prefab gaat altijd een heel proces vooraf. Je moet intensief samenwerken om het een succes te maken. Het is belangrijk dat de verwachtingen vooraf duidelijk zijn en natuurlijk dat wij er aan kunnen voldoen.”

Grote huisnummers

Hendriksen is erg tevreden over het project, waarvan de eerste fase inmiddels is afgerond: “De mensen van Gévier denken echt met ons mee en komen met ideeën die ons werk makkelijker maken. Bijvoorbeeld een duidelijk, groot huisnummer op elke rolcontainer, zodat deze direct voor de juiste woning kan worden geplaatst. Het is maar een kleinigheidje, maar echt heel handig, ook vanwege de verschillende kraanopties. Wij hoeven niet meer te controleren welke kraan bij welke woning hoort.” Weeland: “Tijdens een bezoek aan de bouwplaats viel me op hoe klein de huisnummers waren. Dat heb ik meteen laten aanpassen.” Aan het begin van het project was er over en weer nog wat afstemming nodig over de manier van aanleveren, maar sindsdien loopt de renovatie als een trein. “We hebben veel contact om zaken te optimaliseren, dat is belangrijk”, zegt Weeland. “En het is superleuk om te kijken hoe het gaat en hoe het eindresultaat is. Het is mooi om te zien hoe professioneel Van Ommeren deze renovatie oppakt. Dat vindt een woningbouwvereniging prettig om te zien.” Hendriksen: ‘Wij zijn erg tevreden over de samenwerking met Gévier; de eerste levering van ons volgende gezamenlijke project is volgende week!”