Redactioneel

Hoe ga je om met marktgekte?

 

Vijf tips voor klantcontact in onzekere tijden

Frans Reichardt noemt zichzelf ‘klantenluisteraar’. Hij motiveert ondernemers om betere luisteraars te worden en zo te werken aan duurzame klantrelaties en groei. Frans kent de installatiewereld goed en stond onder andere als presentator op de VSK. Hij geeft je hieronder vijf tips over klantcontact in tijden van onzekerheid over levertijd en prijs:

1.            Wek realistische verwachtingen

Wees vanaf de start realistisch in de verwachtingen die je wekt bij de klant. Van het verkoopgesprek, de offerte tot en met de opdrachtbevestiging en daarna. Wees duidelijk over wat de klant kan verwachten. Wat zijn de meest realistische scenario’s?

2.            Informeer open en transparant

Informeer de klant vanaf het begin open en eerlijk over onzekerheden, ook voor jou, over levertijden en prijzen. Hoe vervelend ook, de klant zal het begrijpen. Poets slecht nieuws niet op tot iets dat mooier lijkt dan het is. Zorg boven alles dat de klant je kan vertrouwen.

3.            Geef de klant tussentijds updates

Houd de klant met tussentijdse updates op de hoogte van de voortgang van zijn bestelling. Zit de order op schema? Is de verwachte leverdatum nog zoals gepland? Zijn er afwijkingen te verwachten?

4.            Geef de klant zekerheid

Geef de klant zekerheden in ruil voor de onzekerheden over leverdatum en prijs. Verzeker de klant dat je, als zich vertraging of prijsstijging voordoet, je te allen tijde je stinkende best doet die nadelige gevolgen te beperken. Bied de klant onder bepaalde omstandigheden de mogelijkheid de bestelling te annuleren als zich een wijziging voordoet waardoor de levertijd of de prijs buiten een redelijke bandbreedte schiet.

5.            Gedeelde smart is halve smart

Is de klant te allen tijde het haasje of neem jij, als de klant pijn lijdt, een deel van die pijn voor je rekening? Als de klant onverhoopt langer moet wachten of meer moet gaan betalen, neem jij dan genoegen met minder marge? Gedeelde smart is halve smart. Voorrang of ander voordeel op toekomstige bestellingen is ook leuk, maar voelt voor de klant toch meer als een truc van jou om nog meer te verkopen dan als een geste die, hier en nu, zijn pijn verzacht.