Hoe ga je om met marktgekte?
Latere leveringen, ontbrekende materialen, hogere prijzen: de laatste maanden is het bij ieder project wel raak. En de uitdagingen zijn nog niet voorbij, meent ook vestigingsdirecteur Noord-Oost Nederland bij Gévier Carel Kraaijenhagen.
Het sanitair is bijna altijd de laatste stap in een bouwproces. Wasbak, toilet, douche, het zijn de puntjes op de i voor een tevreden eindklant. Maar wie laat in het traject zit, heeft bij de minste tegenslag een probleem in de planning. Tel daarbij (ver)late leveringen en de stijgende prijzen op en je hebt een (drie)dubbele uitdaging.
Voorraden op afroep
Dat ziet ook Carel Kraaijenhagen, verantwoordelijk voor alle Gévier-locaties in Noord-Oost Nederland. Gelukkig gaat het bij Gévier nog relatief goed: “Bij ons is de beschikbaarheid nog niet zo’n probleem. Dat heeft er onder andere mee te maken dat de meeste van onze producten minder onderdelen bevatten dan bijvoorbeeld een warmtepomp. Bij houten meubels zien we al meer problemen. Maar ook dat valt tot vandaag de dag mee”, zegt Kraaijenhagen. “We bestellen onze producten ver van tevoren, soms wel acht maanden tot een jaar. Dit staat vervolgens bij ons op afroep dus dat gaat best goed. We hebben wel een tijdje problemen gehad met de levering van een populair model inbouwreservoir, maar dat is sinds maart dit jaar gelukkig weer op orde.”
Voorspellen
Dat komt onder andere doordat Gevier steeds vaker en eerder om tafel zit met leveranciers om te ‘forecasten’; te voorspellen dus. “Eerder kochten we in op de levertijden van de leverancier, nu kopen we eerder in op basis van onze voorspelling. Dat vraagt wel anders nadenken van onze inkoop, want hoe verder vooruit, hoe onbetrouwbaarder je voorspelling.” En na het inkopen is het werk bepaald niet klaar, vertelt Kraaijenhagen: “Wij zitten heel proactief bovenop bestellingen: een maand voor uitlevering kijken we al of het er is. En anders gaan we er achteraan en stellen we de klant op de hoogte. Gelukkig horen we dat onze klanten heel tevreden zijn over onze proactiviteit en communicatie.”
Prijsstijgingen
Worden bestellingen nog op tijd geleverd, de prijzen zijn een moeilijker verhaal. Deze stijgen namelijk flink in het sanitair, ziet ook Kraaijenhagen: “Op 1 juli zijn onze prijzen gemiddeld 7% verhoogd voor al het materiaal en sanitair.” Dat levert problemen op als een installateur misschien al wel één of twee jaar eerder prijsafspraken heeft gemaakt met een aannemer, en die aannemer weer met de eindklant, snapt ook Kraaijenhagen. “Soms zijn onderdelen wel 25% duurder geworden in die tijd. Dat maakt het ingewikkeld voor de installateur: wat kun je wel en niet doorberekenen?” Kraaijenhagen hoopt op meer stabiliteit in de tweede helft van het jaar, maar is niet erg optimistisch: “Ik hoop op meer rust, want dan wordt er ook meer ontwikkeld en gebouwd. Maar zolang de prijzen stijgen, blijven opdrachtgevers voorzichtig. Al die woningen bouwen, dat gaan we op deze manier niet redden.”
Wees transparant
Het is afwachten wat de markt doet, maar Kraaijenhagen heeft wel een tip voor installateurs: “Zowel zij als aannemers mogen wel wat meer transparant zijn naar elkaar over wat er speelt. Vaak is het nog zo dat een aannemer opdracht geeft en dat de installateur daar aan gehouden wordt. Dat is in een stabiele markt prima te doen, maar nu niet. Een contract dat drie jaar geleden getekend is, dat kun je nu toch niet meer aanhouden? Zakelijk klopt het wel, maar ga met elkaar in gesprek over wat er kan en welke problemen er zijn. Er wordt wel gewerkt in bouwteams maar nog te weinig. Juist door transparant te zijn, kweek je meer begrip voor elkaars omstandigheden.”
Vijf tips voor klantcontact in onzekere tijden
Frans Reichardt noemt zichzelf ‘klantenluisteraar’. Hij motiveert ondernemers om betere luisteraars te worden en zo te werken aan duurzame klantrelaties en groei. Frans kent de installatiewereld goed en stond onder andere als presentator op de VSK. Hij geeft je hieronder vijf tips over klantcontact in tijden van onzekerheid over levertijd en prijs:
1. Wek realistische verwachtingen
Wees vanaf de start realistisch in de verwachtingen die je wekt bij de klant. Van het verkoopgesprek, de offerte tot en met de opdrachtbevestiging en daarna. Wees duidelijk over wat de klant kan verwachten. Wat zijn de meest realistische scenario’s?
2. Informeer open en transparant
Informeer de klant vanaf het begin open en eerlijk over onzekerheden, ook voor jou, over levertijden en prijzen. Hoe vervelend ook, de klant zal het begrijpen. Poets slecht nieuws niet op tot iets dat mooier lijkt dan het is. Zorg boven alles dat de klant je kan vertrouwen.
3. Geef de klant tussentijds updates
Houd de klant met tussentijdse updates op de hoogte van de voortgang van zijn bestelling. Zit de order op schema? Is de verwachte leverdatum nog zoals gepland? Zijn er afwijkingen te verwachten?
4. Geef de klant zekerheid
Geef de klant zekerheden in ruil voor de onzekerheden over leverdatum en prijs. Verzeker de klant dat je, als zich vertraging of prijsstijging voordoet, je te allen tijde je stinkende best doet die nadelige gevolgen te beperken. Bied de klant onder bepaalde omstandigheden de mogelijkheid de bestelling te annuleren als zich een wijziging voordoet waardoor de levertijd of de prijs buiten een redelijke bandbreedte schiet.
5. Gedeelde smart is halve smart
Is de klant te allen tijde het haasje of neem jij, als de klant pijn lijdt, een deel van die pijn voor je rekening? Als de klant onverhoopt langer moet wachten of meer moet gaan betalen, neem jij dan genoegen met minder marge? Gedeelde smart is halve smart. Voorrang of ander voordeel op toekomstige bestellingen is ook leuk, maar voelt voor de klant toch meer als een truc van jou om nog meer te verkopen dan als een geste die, hier en nu, zijn pijn verzacht.